Peugeot 406

Tomáš „Tomek“ Lukesz

Jak se během pár let změní auto na denní ježdění v auto na srazy? Opravdu jednoduše. Peugeot 406 se na automobilových srazech objevuje velmi zřídka, ale i přes velmi trnitý průběh Tomek tvoří ze své 406 opravdu nevídaný a zajímavý projekt.

Od RC modelů až k tuning srazům...

Můj úplně první sraz a velký zážitek s auty byla Tuning show Kopřivnice, když mi bylo 13 let. Už od malička jsem si stavěl a různě upravoval všelijaké modely aut. Ty se postupně změnily na RC závodní auta, která mě provázela až do 18 let. Vzhledem k tomu, že se jednalo o závodní modely, jsem si za peníze z nich, po získání řidičáku pořídil první auto – Hyundai Lantra 1.6 16V. Nenazýval bych to tuningem, ale první úpravy doprovázely amatérské lakování plastů, 15-ti palcové kola a nálepky, které určitě zajistily nárůst alespoň 15 koní. Po nějakém čase jsem se ale chtěl posunout k lepšímu autu na dojíždění do práce. V rodině jsme měli dobré zkušenosti s Peugeotem 406 a tak to byla i pro mne jasná volba. V roce 2013 jsem s Peugeotem vyrazil na první sraz Tuning párty Slušovice. Na autě nebylo co vystavovat, ale šlo mi především o získání inspirace a sblížení s přátelí s podobným koníčkem.

Proč Peugeot 406, jak vypadalo původně?

Sháněl jsem spolehlivé a úsporné auto na každodenní ježdění. Můj otec toto auto vlastnil a měli jsme s ním skvělé zkušenosti, takže to pro mě byla jasná volba. Vzhled 406tky mě navíc moc baví – líbí se mi jeho klasické tvary bez žádných přehnaných proporcí. Své auto jsem tedy pořídil v roce 2012 a bylo v sériovém stavu bez úprav. Jedná se tedy o Peugeot 406 z roku 2001 s motorem 2.0 HDi, 80 kW.

Jak šel čas během prvních let…

Jelikož jsem upravování aut a tuning srazy měl hodně v oblibě, věděl jsem, že i když auto bude sloužit denně na ježdění do práce, úpravám se nevyhne. První změna na autě byly 17“ kola AEZ a snížení auta pružinami Eibach se snížením -50mm/-40mm. Následovala změna kol na 16“ Borbet A. První zásadní okamžik nastal v roce 2014, kdy se z auta demontoval kompletně celý motor. Proběhla výměna turba, setrvačníku, repasovala se hlava, vstřiky, mazal se EGR, odstranil se katalyzátor, veškeré tlumiče byly nahrazeny rezonátorem a na závěr se také ladila mapa motoru. Po estetické stránce se při jednom lakovaly motorové plasty. Motorový prostor byl podle mých představ a byla na řadě karoserie. Na jaře 2015 přišla změna barvy – lakování do černé perleťové barvy v kombinaci se žlutými doplňky. Výška auta se poté doladila stavitelným podvozkem TA Technix. Aby to bylo komplet, proběhly také změny v interiéru – černé výplně dveří a budík tlaku turba. Sériové autorádio nahradilo kvalitnější rádio Alpine s reproduktory JBL. Proběhla také další změna kol – první 18“ kola Avus ACM01 v kombinaci antracitu a leštěné čelní plochy, které doplňovaly chrom paket na celém autě.

Vážná nehoda a dilema, co bude dál…

Velká a opravdu těžká rána přišla v létě 2016, kdy jsem se dostal do auto nehody, která nebyla zapříčiněná mou vinou. Těžké rozhodování, zda se auto bude zpátky probouzet k životu nebo s touto nehodou příběh mé 406tky končí. Vzhledem k tomu, jak jsem měl auto rád, jsem se rozhodl jej probudit k životu a od roku 2017 se začalo s dalšími úpravami. Začalo to lakováním motorového prostoru do modré barvy, následovala změna interiéru do béžového semiše a v kufru přibyla zástavba potažená béžovou alcantarou, která byla využitá i na stropnici interiéru. Ozvučení auta kompletně zastoupila značka Alpine s výsledným výkonem 1,1 kW a naměřených 126,7 dB. Současně se také vyplňovaly tlumením všechny dveře a další detaily.

Aktuální podoba a nejnovější úpravy...

Současná podoba auta vznikla v roce 2019. Auto prošlo opět změnou barvy a lakovalo se do modro fialové metalízy. Namontován byl vzduchový podvozek a nové 18“ kola Japan Racing JR21 o šířce 8,5J. Přední světla se přestavěli na Bi-Xenon a jejich vnitřek se lakoval do černého lesku. Na sezónu 2020 se opět pár věcí lakovalo – motorový prostor je nyní v černém lesku a motorové plasty v barvě auta. Vzduchový podvozek dostal vylepšení o jednotku Airlift Performance 3P. Přibyl také nový interiér v béžové kůži. K tomu také mnoho dalších změn jako například přední čtyř pístové třmeny BREMBO s keramickými destičkami a drážkovými kotouči EBC s velikostí 305 mm.

Aktuálně probíhá pečlivé dokončování všech zmíněných úprav, takže se můžete v blízké době rozhodně těšit na novější fotky se všemi úpravami. Na přiložené galerii můžete vidět podobu auta z loňské sezóny 2019.

A co dál?

Určitě nejsem s úpravami ve finále. Mou vizí je lakování přední a zadní nápravy a už dlouho zvažované další úpravy motoru, jako například větší intercooler, větší turbo, nerezové sání a další věci, které zlepší jízdní zážitek v autě.